Jeśli kiedykolwiek rozmawiałaś o muzyce z nauczycielem lub innymi tancerzami, prawdopodobnie słyszałaś wiele o "frazowaniu". Ale czy wiesz, co to jest?
Frazowanie muzyczne to sposób, w jaki muzyka jest poukładana. Gdzie są synkopie, kadencje, akcenty? Choreograficzne frazowanie jest podobne - kroki są poukładane w muzycznej frazie. Które kroki uderzają w rytm i które poruszają się w rytmie? Czy jeden krok należy wykonać szybko, aby można było zrobić kolejny?
Czasami choreografowie będą określać sposób, w jaki kroki powinny być sformułowane. Ale kiedy jest to dozwolone, eksperymentuj z frazowaniem! Może dać Ci to wiele sposobów na zatańczenie utworu. W rzeczywistości, im lepiej znasz partyturę lub piosenkę, tym lepiej zgrasz dynamikę z timingiem kroków- zamiast zawsze tańczyć prosto na kwadratowym rytmie, co może sprawić, że będziesz wyglądała monotonnie i nudno. "Tancerka musi mieć doskonałe poczucie rytmu, aby przyciągnąć uwagę publiczności" - mówi Feijoo. Nie tracąc rytmu, spróbuj tam, gdzie możesz dłużej utrzymać równowagę lub zmieścić jeszcze jeden obrót. W ten sposób tłumaczysz nastrój, jaki muzyka wnosi do kroków.
Aby zobaczyć, jak to działa, obserwuj dwie balleriny tańczące w tej samej klasycznej roli (Kitri w Don Kichota lub Odette / Odile w Swan Lake). Mimo że choreografia i muzyka są identyczne, każda tancerka będzie miała swój unikalny sposób na dopasowanie jej do siebie.
Tancerze, którzy zostali przeszkoleni z grania na instrumentach mają przewagę, jeśli chodzi o rozwijanie wrażliwości muzycznej. Ale to nie znaczy, że jesteś skazana na zagładę, jeśli nie znasz różnicy między kluczem wiolinowym a kluczem basowym.
Petronio spędza godziny słuchając wielu gatunków muzyki. Nawet wybiera choreografię do muzyki, która go wyzwala. Podążaj za jego przykładem i szukaj skomplikowanych utworów. Ciernista, zsynchronizowana muzyka zmusi Cię do uważniejszego słuchania, ćwiczenia mózgu.
Zastanów się nad profesjonalną nauką jakiegoś instrumentu, którego dźwięk Cię porusza. Jeśli to przekracza Twoje możliwości finansowe, chodź na koncerty. Wiele miast oferuje bezpłatne występy w parkach publicznych. Sprawdź kalendarium wydarzeń w swoim mieście i wybierz lokalną scenę muzyczną. Powinnaś również spojrzeć na swoje listy odtwarzania. Czy masz skłonność do jednego gatunku? Aby poszerzyć swoje horyzonty, spróbuj poznać inne rodzaje muzyki, szczególnie jazz i muzykę klasyczną.
Nauka różnicowania instrumentów pomoże Ci przetłumaczyć to, co usłyszysz w ruchu. Jeśli nie znasz różnicy między klarnetem i obojem, zacznij od utworów muzycznych, takich jak Peter and the Wolf Siergieja Prokofiewa lub Young Person's Guide dla Orkiestry Benjamina Brittena, które obalają każdy instrument w symfonii, abyś mogła nauczyć się rozróżniać dźwięki. Innym sposobem na wyostrzenie ucha jest słuchanie tych samych utworów, ale z różnymi dyrygentami i rozpoznawanie różnic między nimi.
Zadanie dla Ciebie: znajdź piosenkę, którą lubisz i słuchaj jak zwykle. Następnie posłuchaj jeszcze raz, ale słuchaj tylko bębna. Zablokuj każdy inny dźwięk i podążaj za bębnem przez cały utwór. Czy utwór się zmienia? Czy pozostaje taki sam? Posłuchaj utworu po raz trzeci, koncentrując się na innym instrumencie, takim jak fortepian. Powtarzaj to ćwiczenie, dopóki nie dostosujesz się do każdego instrumentu w utworze.
Chociaż dobrze jest mieć własne pomysły na muzykę i ruch, bądź gotowa odłożyć na bok swoją estetykę. Podczas przesłuchania lub podczas nauki nowego utworu każdy profesjonalista musi być w stanie usłyszeć i zinterpretować muzykę dokładnie tak, jak chce tego choreograf.
Ważne jest również, aby mieć świadomość, kiedy i jak twoja twarz wyraża emocje w tańcu. Niektórzy choreografowie będą chcieli, abyś użyła swojej twarzy, inni będą chcieli, aby Twoje ciało pokazało wszystkie emocje. Wingert wspomina walkę z tym pomysłem, gdy tańczyła w Serenadzie Balanchine'a z New York City Ballet. "To taka piękna muzyka, która ma ucieleśnić jej dramat" - mówi. "Musiałem popracować nad przesadnym podkreślaniem dramatu na mojej twarzy i pozwalaniem tańcowi uosabiać muzykę" - dlatego, że Balanchine tego chciał.
Jak więc muzykalność ostatecznie wpłynie na twój ruch? Niuans. Będziesz mogła usłyszeć subtelności w partyturze i zinterpretować je swoim ciałem, co sprawi, że będziesz bardziej interesująca dla widza. To także więcej zabawy. Jak mówi Feijóo: "Byłbym nieszczęśliwy, gdybym musiał tańczyć bez dźwięku. Taniec tworzy muzykę z twoim ciałem.